Svar till sidorna 92-117!

Fråga 1:
Förklara vad som menas med tryckhållfastighet, draghållfastighet, hårdhet och elastictet.

Svar:
Tryckhållfasthet menas med att om ex husgrunden inte har god tryckhållfasthet kan den tryckas sönder när hela husets tyngd vilar på den.

Draghållfasthet menas med att tex. linorna till hissar i höghus måste ha god draghållsfastighet för att kunna dra hissarna upp och ner.

Hårdhet är precis som tryckhållsfastighet, att ex, husgrunden måste ha god tryckhållsfastighet.

Elastictet menas med att om ett föremål utsätts för en kraft så ändras formen lite. Men formen kan ibland få tillbaka sin vanliga form p.g.a att kraften  har försvunnit.


Fråga 2:
Vad menas med armerad betong?
Vad har den för fördelar?

Svar:
Man gjuter in ett nätverk av järnstänger i betongen får golvet både tryckhållsfasthet och draghållfasthet.
Man säger att betongen är armerad.


Fråga 3:
Vad är korrugering? Ge tre exempel på var korrugering används.

Svar:
Man använder korrugerat matrial sparsamt och göra konstruktionen lätt.
Exempel:
Plåt, plast och wellpapp.

Fråga 4:
Varför är facverk så bra? Ge tre exempel på var man använder det.

Svar:
Fackverk är en viktig metod om man vill bygga konstruktioner som är starka men ändå lätta och matrialsnåla.
Exempel:
Eiffeltornet och lyftkranar.

Fråga 5:
Vad händer i en balk när den böjs? Hur ska man forma och placera balken för att den ska böjas så lite som möjligt.

Svar:
-
För att balkar ska vara lätta men ändå styva och svåra att böja, så brukar man göra den smalare i mitten och istället förstärka 'ytterkurvorna' och 'innerkurvorna', där belastningen är som störst.



Robin och Linda


Tips!

Här har ni några länkar inom brobyggen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bro#Olika_brotyper

http://www.vrtrack.fi/se/index/palvelut/brobyggning.html

http://www.youtube.com/watch?v=J2l1TsgRzaA&feature=fvst

MVH / Robin och Linda


Första inlägget!


Uppgift:
Brokonstruktion

I Värmland cirka 5 km norr om Arvika ligger den idylliska Jössesjön.
Mitt i sjön ligger Perryön, vilken sedan några år tillbaka blivit mer intressant för fritidsbyggnation.
Då det blivit alltför många fritidsbåtar i sjön har ett förslag väckts om ett brobygge.
Arvika kommun har bett de största byggbolagen ge ett kostnadsförslag på olika brotyper.
Rubank von stålbalke AB, vilken visar sig vara den billigaste, kan bygga en bågbro till priset av 2,7 miljoner kronor.
Nu är frågan om ni kan bygga billigare? Och klarar ni att hålla budgeten så ni slipper höja broavgiften, eller kanske rent ut av sänka den?

FAKTA:

·        Bron ska betalas tillbaka på fem år genom broavgifter.
·        Bankräntor betalas via skatteintäkter
·        Broavgiften har föreslagits till 50 kronor/överfart
·        Under juni-augusti beräknas 300 överfarter/månad, övriga året 100 överfarter/månad

Ditt byggbolag handlar material enligt följande prislista:

·        Glasspinne 15 000 kr.
·        Blompinne (30cm) 80 000 kr.
·        Limstav 125 000 kr
·        Snöre 10 000 kr/dm

Vi på Svenska broverket (lärare) kommer att bedöma er bro utifrån följande:

·        Bron ska vara 57-60 cm (mellan 2 stolar)
·        Ni ska förklara konstruktionstypen
·        Ni ska ha gjort en skalenlig ritning och följa den.
·        Visat beräkningar på en hållbar budget
·        Brokonstruktionen ska hålla för minst 3 kg. (tyngd fästs med snörögla mitt på bron).

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0